sygalskap fra ende til annen

Kanting med tvillingnål (uten kantbåndsapparat!)

| On
19:50
Å kante med tvillingnål og ribb er veldig greit å kunne. Jeg bruker det mye på barnetøy (bodyer, gensere, lommer etc.), men også på en del voksenplagg, særlig t-skjorter og singleter. Jeg har skrevet et innlegg tidligere om hvordan man kan kante med kantbåndsapparat med vanlig symaskin (se her). Mange tror at de må ha det for å lage ribbkanter med tvillingnål, men det må man jo ikke! Da jeg lærte å sy gjorde jeg det på denne måten (faktisk i flere år..) og det funker veldig bra! Det er litt mer arbeid, men blir faktisk like fint med litt trening. 

For å kante et plagg på denne måten trenger du:
- Et plagg å kante
- Ribbremser til å kante med (kjøp ribb i metervare og klipp/skjær remser)
 - Tvillingnål (gjerne flere, for det er fort gjort å knekke en i begynnelsen)

Kjøp en tvillingnål som er beregnet på stretch og velg den størrelsen du syns passer best til plagget ditt (tenk på bredden på kantingen). Jeg pleier å bruke 2,5 mm (avstand mellom nålene) på barneklær og 4 mm til opplegg på t-skjorter. 

Begynn med å klippe ut mønsteret du skal kante  og en remse med ribb til å kante plagget med. Jeg klippet den ca. 3,5 cm og full bredde på stoffet (140 cm), og det holdt i massevis til denne bodyen i str. 80. 

Når jeg kanter bruker jeg en tvillingnål. Det er mulig å bare bruke elastisk rettsøm også, men bruk av tvillingnål gir et bedre resultat. Tvillingnålen gir en dobbel rettsøm på rettsiden og en slags sikksak på vrangsiden. 

For å få to rette sømmer på rettsiden trenger man to tråder. Jeg har en ekstra spolepinne som jeg fester på maskinen (den til venstre). Mange maskiner har dette, men du kan fortsatt bruke tvillingnål hvis den ikke har det. Du kan enten tape en strikkepinne eller lignende til maskinen din og bruke den som snellepinne eller legge den andre tråden i en kopp ved siden av. Jeg har prøvd begge deler med min mor sin symaskin og det funker!

Før du begynner å sy med tvillingnål er det noen enkle justeringer i innstillingene du må gjøre. Du må alltid sy med rettsøm, tvillingnålen knekker hvis du bruker sikksakk eller pyntesømmer. Øk stinglengden til et sted mellom 3 og 4, jeg bruker 3,5. Endre nåleposisjonen slik at tvillingnålen ikke treffer stingplaten! Det er viktig å skru nålen ned manuelt for å sjekke dette, hvis ikke knekker nålen. Og det vil man jo ikke! 

For å få en fin sikksakksøm på vrangsiden må du også øke trådspenningen. Jeg pleier å ha den på 8. Maksimum trådspenning på min maskin er 9, men dette kan variere fra maskin til maskin. Prøv deg frem, men en ledetråd er at den bør være ganske høy. 

Da er det klart for kanting! Legg ribbremsen rett mot rett med stoffet. Noen syr med sikksakk på denne sømmen og så med tvillingnål, men jeg bruker bare tvillingnål, for da slipper jeg å bytte nål. Jeg liker å bruke syfoten som guide og har den kant i kant med stoffet hele veien slik at det blir jevn avstand til kanten. Jeg kanter først ermene, så halskanten og til slutt kanten nederst på bodyen. 

Mens du syr må du strekke ribbremsen litt. Det er vanskelig å si akkurat hvor mye, så her må man prøve seg litt frem. Jeg liker å strekke den så pass mye at det akkurat ikke blir rynker/bretter i hovedstoffet, for da blir det god elastikk i kanten etterpå.

Slik ser det ut på rettsiden når jeg har sydd på ribben.. 

..og slik ser det ut på vrangsiden. 

Når du har sydd langs hele kanten på ermet bretter du ribbkanten rundt til vrangen slik at den første sømmen blir gjemt inni ribben. I begynnelsen er det greit å feste godt med nåler! 

Sy en ny tvillingsøm på retten. Ta ut knappenålene slik at du ikke treffer dem med tvillingnålen, for tvillingnåler har en lei tendens til å knekke.. Sømmen skal være langs kanten, men må samtidig dekke over råkanten på ribben på vrangsiden. I begynnelsen kan det være lurt å klippe en litt bredere ribb (feks. 4 cm) slik at blir det litt stoff til overs på baksiden. Bruk en skarp saks til å klippe bort det som er overflødig!

Slik skal det se ut på rettsiden nå! Jeg glemte å ta bilde av baksiden, men det skal være en slags sikksaksøm som dekker over råkanten. 

Den siste kanten, nederst på bodyen, er den som er mest spennende, for der er det flere buer, både innover og utover. På utoverbuene er det viktig å strekke mindre i ribben slik at den vil ligge flatt når plagget er ferdig, mens du kan strekke mer enn ellers i innoverbuene. 

Før jeg kanter lar jeg det være en åpning i ene siden. Jeg kanter hele veien rundt og syr sammen resten av sidesømmen til slutt. 

Når du er ferdig å kante plagget vil det ofte se litt bulkete ut, men en kjapp runde med strykejernet hjelper godt! 

Sett i trykknapper og bodyen er ferdig. 

Lykke til! 
12 kommentarer on "Kanting med tvillingnål (uten kantbåndsapparat!)"
  1. Supert at du deler! Veldig nyttig for meg 😊 Tusen takk!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Så nøye og god beskrivelse :)

    SvarSlett
  3. Det var ei fin forklaring! Tusen takk :)

    SvarSlett
  4. God forklaring og gode tips. Takk takk.

    SvarSlett
  5. Veldig god forklaring,men jeg har end ikke forstått hva som er innover og hva som er utover bue jeg:-( og nå bryter jeg sammen og tilstår det:-) Er det innover buen som er foran og utover buen som er bak? og hvordan gjør du på de delen som knappene sitter i, er det vanlig "strekk" der??? Håper du har tid til å svare for jeg har så lyst til å prøve. ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bitten! Har du sett på bildet av bodyen over, der jeg har skrevet piler til hva jeg mener er innover- og utoverbuer?Utoverbuene er for eksempel begge de delene som har knappene på bodyen i skrittet, mens innoverbuene er det det buer innover med lårene. Du må nesten bare se på bildet :) Du kan kante vanlig der knappene er. Håper du får det til!

      Slett
    2. Tusen takk, har fått det til nå.

      Slett
  6. Fy flate, ble like fint uten faktisk. Du er flink.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Bra at du fikk det til! :)

      Slett
  7. Åh nå skjønner jeg. Utoverbue er der stoffet buer utover og i bodyen er det de to stedene du fester knappene, altså i skrittet. Innoverbue er altså da der stoffet er klippet innover. I dette tilfellet er det rundt lårene 😂

    SvarSlett
  8. Åh nå skjønner jeg. Utoverbue er der stoffet buer utover og i bodyen er det de to stedene du fester knappene, altså i skrittet. Innoverbue er altså da der stoffet er klippet innover. I dette tilfellet er det rundt lårene 😂

    SvarSlett
  9. Den ene sømmen hopper over sting! Betyr det at den ene nåla er skadet?

    SvarSlett

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9

Custom Post Signature

Custom Post  Signature