sygalskap fra ende til annen

Sy et tyllskjørt på under en time!

| On
17:10

For lenge siden sa moren til niesen min at hun ønsket seg et tyllskjørt til henne. Det kunne ikke passet meg bedre, for jeg har sett så mange søte slike i det siste og hatt lyst til å prøve. Jeg begynte å se på oppskrifter på nett, men fant så og si bare "slik syr du et tyllskjørt UTEN å sy!". Og jeg vil jo sy! Så jeg gikk i gang med dette på egenhånd. 

Jeg gamblet litt på Stoff og Stil da jeg kjøpte 2,4 meter tyll til dette. Jeg hadde ikke peiling på hvor mye jeg trengte, men bommet i alle fall ikke helt! På dette skjørtet brukte jeg 2 meter, og en liten rest til hårbåndet.

Du trenger:
- Tyll (jeg brukte 2 meter bløt tyll fra Stoff og Stil)
- Strikk i valgfri bredde (min er 1,5 cm)
- Sytråd




Fremgangsmåten på dette er ganske enkelt. Jeg ville at skjørtet skulle være 20 cm langt når det var ferdig. Jeg delte stoffet opp i remser som var dobbelt så lange som dette da jeg syr de på dobbelt. Jeg brukte fem remser på 40 cm (og full bredde).

Jeg brettet tyllen i fire slik at det ble lettere å dele den opp. Her har jeg målt opp 40 cm og den fulle bredden på stoffet (145 cm) er delt i fire.

Jeg klippet en strikk på 1,5 meter. Det er ikke nødvendig å ha en så lang, men det gjør det mye enklere å sy tyllen til strikken! Lengden justerer du til slutt. Jeg fester en stor nål i ene enden slik at tyllen ikke sklir av.
Legg tyllen dobbelt over strikken..


..og sy noen millimeter fra strikken. Det er viktig at du ikke syr gjennom strikken. 


Jeg brukte en trykkfot som gjorde det enkelt å følge strikken, men det går helt fint med en vanlig fot også!

Når du har sydd en remse drar du den så langt inn på strikken som du klarer (på bildet er det to remser som er sydd på, så hvis det ikke ser like fyldig ut etter en vet du hvorfor).


Gjør klar en remse til og sy den rundt strikken på samme måte som den første remsen. De to remsene trenger ikke å henge fast i hverandre. Skjørtet blir så fyldig at man ikke ser skjøten.
Fortsett slik med alle de fem remsene eller så mange du vil ha.

Når du har sydd alle remsene rundt strikken måler du den lengden du vil ha på strikken (min var 40 cm), fordeler tyllen jevnt og klipper til strikken.


Sy strikken sammen til slutt og dra tyllen over skjøten slik at den ikke synes. 


Her ligger et skjema for størrelser på tyllskjørt og her finner du tutorial på hårbåndet!
8 kommentarer on "Sy et tyllskjørt på under en time! "
  1. Nydelig! Er det denne du har sydd i str 2-3 år? :) skal prøve å sy til en 8-åring og en 3-åring. Hilsen Helen Brekke

    SvarSlett
  2. Dette er sydd i str. 1-2 år :) Oppdater meg gjerne om hvordan det går!

    SvarSlett
  3. Tusen takk igjen for at du legger ut så gode forklaringer med bilder, det gjør at du tar bort redselen for å prøve for den som ikke har så masse kunnskap som deg,men likevel koser seg ved symaskinen sin:-). Etter en etterlengtet tur til varmere strøk vil jeg gå å kjøpe tyll og prøve om jeg kan få til å oppfylle ønsket til en "stor" skolejente som fyller 6 år i september:-) tyllskjørt og "snurreskjørt" ( som står ut når du snurrer deg rundt,vet du:-) er det helt store for tiden har jeg forstått. God fredag til deg med en stor TAKK

    SvarSlett
  4. Tusen takk igjen for at du legger ut så gode forklaringer med bilder, det gjør at du tar bort redselen for å prøve for den som ikke har så masse kunnskap som deg,men likevel koser seg ved symaskinen sin:-). Etter en etterlengtet tur til varmere strøk vil jeg gå å kjøpe tyll og prøve om jeg kan få til å oppfylle ønsket til en "stor" skolejente som fyller 6 år i september:-) tyllskjørt og "snurreskjørt" ( som står ut når du snurrer deg rundt,vet du:-) er det helt store for tiden har jeg forstått. God fredag til deg med en stor TAKK

    SvarSlett
  5. Tusen takk igjen for at du legger ut så gode forklaringer med bilder, det gjør at du tar bort redselen for å prøve for den som ikke har så masse kunnskap som deg,men likevel koser seg ved symaskinen sin:-). Etter en etterlengtet tur til varmere strøk vil jeg gå å kjøpe tyll og prøve om jeg kan få til å oppfylle ønsket til en "stor" skolejente som fyller 6 år i september:-) tyllskjørt og "snurreskjørt" ( som står ut når du snurrer deg rundt,vet du:-) er det helt store for tiden har jeg forstått. God fredag til deg med en stor TAKK

    SvarSlett
  6. Vil splittene vise? Jeg lurer på om man får samme effekt ved å ta et langt stykke for så å trekke samme, med kun en "splitt ".

    SvarSlett
  7. Vil splittene vise? Jeg lurer på om man får samme effekt ved å ta et langt stykke for så å trekke samme, med kun en "splitt ".

    SvarSlett
  8. Hei Serine,
    Legger igjen en hilsen denne gangen. Følger deg jevnt og trutt både her og på Instagram og håper du har fått tatt deg tid til å finne tilbake til sylysten. Godt å ta litt fri og så er det viktig at man gjør det man har lyst til! Jeg tenker å sy slike skjørt nå i dag. Venter bare på at Stoff og Stil åpner. :D Jeg har to gutter, men de syns det er veldig gøy å gå med kjoler og skjørt. Så jeg tenkte jeg kunne lage slike som de kan ha på seg når de leker. :) Ha en fin dag!

    SvarSlett

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9

Custom Post Signature

Custom Post  Signature